Ontspannen koken

Krijg jij stress van de feestdagen? Van koken en samen eten?

Je kunt er voor zorgen dat de feestdagen ook een feestje zijn voor jouw darmflora, en daardoor ook voor jou zelf.
Stress vermijden zou dan kunnen. Maar eh….Geen boodschappen doen? Niet koken? Niet eten? Zo ongezellig. En ongezond.

 

Stressoren ombuigen in positieve ervaring

Je kunt beter de mogelijke stressoren ombuigen in een posieve ervaring. Niet vermijden dus. Maar op een andere manier mee om gaan. Zo kan je bijvoorbeeld heel veel ontspanning halen uit koken en de maaltijd zelf.

En ontspanning is enorm belangrijk voor een sterke en gezonde darmflora.
Wist je dat je flora acuut dood kan gaan door te veel stress? En dat een gezonde flora op haar beurt weer een rol speelt in hoe jij je voelt? Beter niet in die neerwaartse spiraal komen van stress- slechte flora- minder ontspanning- nog slechter voor je flora . Want die spiraal versterkt zichzelf op de langere termijn.

Hoe koken en eten ontspannend kunnen werken

1 Meditatief koken

 

Ik vind koken heerlijk ontspannend. -behalve als ik onder tijdsdruk sta. Dat ik nog van alles MOET. En dan uiteindelijk ook nog een half uur mediteren inplannen om weer een beetje te landen.

Snijden

Dat kan beter! En is echt supersimpel. Want je kunt van koken ook prima een meditatieve bezigheid maken. Alleen liever niet met je ogen dicht. Maarrrr….alle handelingen die je herhaalt, die kun je ook meditatief uitvoeren. Met je aandacht alleen bij de handeling. En dus niet afdwalen met je gedachten naar alles dat nog moet. Want ja, dat geeft stress. En dat kan je nu toch niet doen. Want je bent hier. En nu. Aan het koken. Dus bij het groenten snijden. Focus op het snijden. Maak een ritme. 1-2-3-4, 1-2-3-4, 1-2-3-4. Bij 1 zet je het mes op de groente , bij2 snij je het door bij 3 veeg je het opzij, bij 4 pak je een nieuw stuk om te snijden. Zoiets. Mag je helemaal zelf bedenken wat werkt voor jou. . En adem mee met je ritme, 1-2 adem in, 3-4 adem uit. Works like a charm!

Roeren

En dat roeren in die pan. Bijna hypnotiserend. Als je er dan nog jouw eigen mantra bij uitspreekt ben jij helemaal in het nu. Wat je dan uitspreekt? Mag alles zijn wat je wil. Wat op dat moment in jou op komt en wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld:

  • Deze soep voedt op alle nivo’s
  • Ik ben dankbaar voor dit gerecht
  • Ik roer alle zorgen van me af
  • Ik verbind mij met deze voeding

Maar gebruik vooral jouw eigen ingeving!

2 Dankbaarheid maaltijd

Sta voor de maaltijd eens stil bij wat er op je bordje ligt. Wees dankbaar voor de rijkdom aan voedsel die wij hier hebben. Ga met je gedachten naar moeder natuur, naar de oorsprong van het eten dat op je bord ligt. Weet jij waar het vandaan komt? Hoe het groeit?

Bidden

Als klein meisje mocht ik wel eens eten bij mensen die gelovig waren. Zij zegden een gebed op voor het eten. En dat maakte altijd zo veel indruk op me. “Here zegen deze spijzen….”. Nou ben ik helemaal niet opgevoed met een geloof. Maar dit is me altijd bij gebleven. En ik vind het heel waardevol en mooi om voor de maaltijd met je gedachten er bij stil te staan , dankbaar te zijn en niet alles vanzelfsprekend te vinden.

Hoe het ook kan

Spreek je gedachten eens uit. Dan wordt het echt. Vraag een momentje aandacht van iedereen voordat de eerste hap wordt genomen. Spreek jouw dankbaarheid uit. Voor het eten op je bord,voor de rijkdom die wij hier hebben. Voor de aanwezigheid van geliefden. Voor moeder natuur. Voor het eten dat vanuit….helemaal hier naar toe is gekomen en nu op je bordje ligt. Voor de kok die zo hard heeft gewerkt om er wat lekkers van te maken. Zoiets. Geef er jouw eigen draai aan.

Ik ga dat dit jaar weer doen. Mijn kinderen vinden me raar. Maar dat is prima. Misschien ben ik dat ook wel. Maar even wachten voor je gaat eten is helemaal oke. Niet alleen op emotioneel/spiritueel nivo. Ook fysiek heeft dat een positief effect:
Je hersenen kunnen alvast doorgeven aan je spijsverteringsstelsel wat er aan gaat komen. Dan kunnen je spijsverteringsenzymen alvast worden aangemaakt zodat je vertering soepel verloopt.

En dan voel jij jouw dankbaarheid, een heel rijk en gezond gevoel!. Dat geeft jouw flora ook weer goede vibes. Winwinwin dus. Iedereen blij 😊

3 Mindful Ruiken!

Denk je dat het niet gekker kan, kom ik met mindful ruiken. Lees even verder, het is namelijk heel logisch. Je neus is de eerste stap in je spijsverteringsproces.
Want de geuren die jij opsnuift geven een seintje af aan jouw hersenen dat er eten aan komt. Lichaam in opperste verrukking en -staat van paraatheid: joehoe!!!!
En je lichaam gaat dan vervolgens als een gek allerlei stofjes aanmaken die jij nodig hebt voor een soepele spijsvertering.

Eigenlijk is er nog een stap daarvoor: ken je de uitdrukking dat het water je in de mond loopt. Dat is letterlijk zo. Als je aan lekker eten denkt: dan gaat je mond alvast speeksel aanmaken dat de eerste enzymen bevat die je nodig hebt om je voedsel af te breken.

Dus: denk heel hard aan lekker eten en snuif dan vervolgens volop alle lekkere geuren op voordat je daadwerkelijk gaat eten. Neem de tijd, en doe het met aandacht! Dat helpt jouw lichaam om je eten goed te kunnen verteren. Dat zorgt dan weer voor een gunstig milieu in je darmen zodat jouw darmflora ook goed kan floreren.

4 Mindful kauwen

Je mond is de enige plek in jouw lichaam waar tanden en kiezen zitten . En die zitten er dus niet voor niets. Gebruik ze goed.
Ze zijn bedoeld om je eten klein te maken zodat de enzymen verderop in je spijsvertering overal goed bij kunnen komen. En dat is nodig om het eten in nog kleinere stukjes te knippen zodat het uiteindelijk opgenomen kan worden in je darmen.

Het kan zeker geen kwaad om eens stil te staan bij jouw kauwgewoontes. Scheur jij je eten uit elkaar en slik je het zo door? Of kauw je bewust? Tel van elke hap het aantal keer dat je kauwt. Er wordt vaak het getal 20 genoemd hiervoor. Maar ik word daar wel een beetje ongeduldig van. Dus moet ik er 30 doen van mezelf. Nee hoor. Maar ergens rond de 15 of 20 is prima. Probeer dat eens bij het kerstdiner. Je eet dan heel bewust en je brengt automatisch wat rust bij jezelf. Lekker toch?
Hoe weet je nou of je goed genoeg kauwt?

Als je niet goed kauwt: brokkenpoep. Zo daar laat ik het bij 😊

Ga jij ook voor meditatief koken en zorg je er voor dat jouw maaltijd een groot dankbaarheidsfeest wordt? Je darmflora zal je zeker intens dankbaar zijn!