zout supergezond

Schrik je daarvan, of word je er blij van?
Ik word er blij van, ik hou van de smaak van zout. Een van mijn nieren functioneert bijna niet meer, doordat ik een aangeboren probleempje had. Probleempje is opgelost toen ik heel klein was, maar in het proces is een nier van mij beschadigd. Daardoor mocht ik toen ik klein was niet te veel zout eten.
Overigens: ik ben geen nierpatient!
Inmiddels ben ik een stukje ouder, en een stukje wijzer. Ik eet vrij veel zout, ik vind het heerlijk en heb er behoefte aan. En het mooie is: het ondersteunt mijn gezondheid. Hoe dat kan? Van dit blog leer je hoe het kan dat zout WEL gezond is, en welk zout je dan moet gebruiken.

Mineralentekort

Als therapeut heb ik veel ‘zouten’voorgeschreven als supplement. Dat zijn enkelvoudige zouten of verbindingen, zoals bijvoorbeeld calcium-carbonicum of magnesium. Mensen die een tekort hebben aan zo’n zout kunnen dat dan een tijdje gebruiken totdat het tekort is aangevuld.
Zoiets luistert best wel nauw. Want ons lichaam bevat allerlei zouten in vrij precieze verhoudingen. En om die verhoudingen gaat het dus. Als je een tekort hebt, is dat eerder een relatief tekort dan een absoluut tekort.
Een relatief tekort betekent dat je in verhouding tot de rest van de zouten in je lichaam, te weinig of teveel van een bepaald zout hebt.
Een absoluut tekort zou betekenen dat je lichaam bijvoorbeeld 80 gram magnesium moet bevatten. Dit is maar een voorbeeld om aan te geven dat een absoluut tekort best onlogisch is, dus neem het niet letterlijk😉

Zoutensamenstelling van jouw lichaam

Je lichaam is in de zoutensamenstelling op 1 zout na gelijk aan de zoutensamenstelling van zeewater. En het supermooie is dat de verhoudingen van de zouten in zeewater precies gelijk zijn aan de verhoudingen van zouten in het menselijk lichaam.
Als je zeezout eet, krijg je dus de mineralen (de zouten) in voor de mens precies de juiste verhoudingen binnen. Op de langere termijn komt de mineralenhuishouding van je lichaam dus in balans door het eten van zeezout. Fantastisch toch?

Hoe breng je jouw mineralen weer in balans?

Het meest eenvoudige is om echt zeezout te eten. Helaas is de naam zout of zeezout niet beschermd. Dus bij de supermarkt kan. je prachtige potten of zakken ‘zeezout’kopen die gewoon uit natriumchloride kristallen bestaat
Laat jij je even mooi foppen! Heb ik ook gedaan. Ik heb jarenlang die mooie potten van la baleine (blauw en rood) gekocht bij de AH. Kost een stuk meer dan ‘gewoon’zout maar is chemisch gezien precies hetzelfde, en net zo ongezond . Want je krijgt een relatief overschot aan natriumchloride.😊.

Echt zeezout heet ook wel fleur de sel, of sel de gris.

Het is, zoals de tweede naam al suggereert, een beetje grijzig. En het is vaak een beetje vochtig, in ieder geval zijn het niet van die gortdroge korrels als de synthetische natriumchloride. Ik koop die van mij altijd van het merk Lima bij de natuurvoedingswinkel. Maar er zijn meer goede merken te koop. De namen fleur de sel of sel de gris zijn wel beschermd, dat betekent dat als het op de verpakking staat, dat er dan ook echt zeezout in moet zitten.

Echt zout heeft invloed op een gezonde darmflora

Als je tekorten hebt aan bepaalde mineralen ofwel overschotten aan andere mineralen dan kan je darmflora daar onder lijden. Voldoende mineralen in de juiste verhouding zorgt ook voor een gezonde darmflora. Fijn he, zo is alles weer met elkaar verbonden. Je lichaam is bijzonder, en slim , ingenieus en wonderbaarlijk. Zorg er goed voor! Wil je meer weten over een gezonde flora?

Lees dan eens minj andere blogs, bijvoorbeeld over hoe je verstandig met antibiotica om gaat. Of over het beste breedspectrum probioticum dat bestaat: Kimchi.

Ik hoop dat je zo weer een stapje verder op weg bent naar een oersterke basisgezondheid: jouw gezonde darmflora!